10 tips om online sterker te staan

Intro

Sommigen hebben een webshop gebouwd of uitgebreid. Anderen zijn actiever geworden op sociale media. We zijn gaan nadenken over online contact met onze vaste en potentiële klanten.

Sommigen hebben een webshop gebouwd of uitgebreid. Anderen zijn actiever geworden op sociale media. We zijn gaan nadenken over online contact met onze vaste en potentiële klanten.

Nu is het zaak die goede gewoontes aan te houden en online sterker te worden. Digitaal marketingexpert Lieven Van de Velde zet enkele tips op een rijtje die je helpen het meeste uit het internet te halen.

1. Zet in op alle kanalen

Je kan kiezen voor Instagram of Facebook. Je kan commerciële mails versturen of adverteren om je webshop te promoten. Maar eigenlijk is het de klant die bepaalt welk kanaal hij wil gebruiken.
Om je klanten een aangename koopervaring te bieden, moet je inzetten op elk kanaal waar je klant zich bevindt. Niet of of, maar en en dus.

2. Maak online contact zo eenvoudig mogelijk

Weet je wat mensen niet willen doen op het internet? Zoeken. Als ze niet in drie kliks het antwoord op hun vraag hebben gevonden, haken ze af. Maar omdat het moeilijk is al hun vragen te beantwoorden op je webshop of je Facebookpagina, zorg je er best voor dat ze gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. Zorg dat ze niet moeten zoeken naar je openingsuren, je telefoonnummer of e-mailadres. Plaats die dus prominent op je website, webshop, sociale media.

3. Laat klanten online een afspraak maken

Bied klanten ook de mogelijkheid om online een afspraak te maken. Het rendement van een webshop ligt niet alleen in de online verkoop. Je krijgt ook meer volk in je winkel wanneer mensen je volledige aanbod online kunnen zien. Zeker voor juwelen en horloges geldt dat mensen misschien online al een keuze maken, maar het stuk uiteindelijk toch graag komen passen, vooraleer ze een aankoopbeslissing maken.

4. Maak online bestellingen mogelijk

Het lijkt evident in deze digitale tijden dat klanten online een bestelling kunnen plaatsen, maar dat is het niet. Uiteraard kunnen klanten online aankopen doen op een webshop, maar ook zonder webshop kan je dat mogelijk maken. Je kan mensen een bestelling laten plaatsen per e-mail. Ook Instagram heeft tegenwoordig heel veel mogelijkheden om je producten te koop aan te bieden.

5. Versterk je site

Het is belangrijk dat je versterkt wat er al is. De dingen die je goed doet online, nog beter doen, zal meer resultaat opleveren dan meer op een slechte manier doen. Als je een site hebt, is het zinvoller die beter te maken, dan er bijvoorbeeld snel een webshop bij te nemen en ook het onderhoud daarvan maar half te doen. Maar wat is een sterke site? Dat is een site die gebruiksvriendelijk is (zie tip 2, 3 en 4) en de juiste inhoud bevat (zie tip 6).

En de juiste inhoud dat is niet per se wat jij wil vertellen of tonen, maar wat je klanten zoeken en willen weten (zie tip 9). Tot slot is een sterke site ook een site die goed vindbaar is op zoekmachines. Mensen die je zaak kennen gaan op Google waarschijnlijk de naam van je zaak ingeven en uiteraard zal je dan hoog in zoekresultaten verschijnen. Maar je wil natuurlijk ook gevonden worden door mensen die in jouw regio een nieuw horloge willen kopen en bijvoorbeeld de zoekterm ‘duikershorloge kopen in Schelle’ ingeven in Google.

6. Maak het persoonlijk

Sterke inhoud of content is gevarieerd. Op sociale media ligt de nadruk bovendien ook vaak op mooi en opvallend. Maar sterke content is vooral content die uitnodigt tot interactie en dat werkt best als de content die je deelt persoonlijk is.
Zelfgemaakte foto’s waar je af en toe zelf op staat werken beter dan foto’s die je leveranciers aanleveren. Dat geldt ook voor de teksten op je site, webshop, sociale media. Beperk je niet tot standaardbeschrijvingen uit de catalogus maar geef advies en leg je persoonlijkheid in de tekstjes op je webshop. Je zult zien dat dat wonderen doet.

7. Doe (geautomatiseerd) aan e-mailmarketing

Heb je al nagedacht over hoe je e-mail kan inschakelen om contact te houden met je klanten? Er zijn heel wat tools die je helpen om geautomatiseerd commercieel mails te versturen naar heel je klantenbestand. Maar het werkt natuurlijk nog beter als je gericht mails stuurt naar bepaalde segmenten van je klanten.
Je weet immers wat je klanten kopen, in welke merken ze geïnteresseerd zijn… Dus daar kan je actief op inspelen. Zo kan je bijvoorbeeld mailen naar een klant om hem te herinneren aan het onderhoud van zijn horloge. Of om te zeggen dat je een nieuwe collectie hebt van het merk waar hij of zijn fan van is.

8. Automatiseer

Niet alleen een e-mailcampagne kan je automatiseren. Er bestaan talloze tools en programma’s die je werk uit handen kunnen nemen. Als je iets kan automatiseren, moet je dat vooral doen. Zo maak je het jezelf gemakkelijk en werk je efficiënter.
Je kan je kassasysteem bijvoorbeeld koppelen aan je stockbeheer en aan je webshop, zodat die automatisch worden geüpdatet zodra een stuk verkocht wordt.

9. Meet en optimaliseer

Elke online verrichting van je klanten wordt gemonitord, gemeten, geregistreerd. Via Google Analytics en Google Search Console kan je perfect weten wat mensen op je website doen, hoe ze er terecht zijn gekomen, welke zoektermen ze hebben ingegeven waarmee ze op je site beland zijn, waar ze je site hebben verlaten, wat ze hebben aangeklikt en bekeken… Ook de verschillende socialmediakanalen bieden nuttige statistische gegevens aan.
Dat is een waardevolle bron van nuttige informatie. Als je weet wat je klant zoekt en doet op je site of webshop, welke posts op sociale media het meest bekeken worden, kan je je online activiteit daaraan aanpassen.

10. Get organised

Tijd is een belangrijke reden waarom mensen hun online aanwezigheid niet verzorgen zoals het hoort. Maar het is vaak ook een excuus om onzekerheid en gebrek aan kennis in de materie te verbergen. Organiseren is hier het kernwoord. Het is belangrijk dat je tijd inplant om met je website en sociale media bezig te zijn en dat je dat gestructureerd doet en niet snel tussen de soep en de patatten. Neem je agenda en voorzie elke twee weken twee uur om posts op sociale media voor te bereiden. Plan een keer per maand een update van de webshop in. Voorzie een halve dag per maand voor optimalisatie op basis van je statistieken (zie tip 9).
En ook als is digitale marketing geen exacte wetenschap, toch zien we dat mensen die er tijd in steken, resultaten boeken. Maar het is geen exacte wetenschap natuurlijk.

Bron: Prestige Magazine

Scroll naar boven